Våra Fartyg

Vi har ett flertal fartyg i vår flotta, allt från passagerarfartygen M/S Sjösaga, M/S Havsörnen och M/F Elba till mindre taxibåten M/S Sophia. På vintern är det svävaren Gert Fylking som används. Vi har även en buss om man så önskar för att transporteras till och från hamnarna.

M/F Elba

M/F Elba

M/F Elba kallas i folkmun Elbafärjan och har tillhört bilden av sommaren på Mälarfjärdarna runt om Västerås sedan 1920-talet.

En klassisk och vacker båt som varje år för ut fyrtio- till sjuttiotusen öbor, semesterfirare, badgäster och turister till skärgården utanför Västerås. Det går utmärkt att chartra Elba-färjan för egna upplevelser före eller efter ordinarie turlisteturer. Att gifta sig ombord är en upplevelse att minnas livet igenom.

Prestanda
Kapacitet 262 passagerare
Toppfart 9 knop
Längd öa 25,44 meter
Största bredd 5,68 meter
Djupgående 1,80 meter
Brt/Nrt 71/21
Maskineri 1 x Caterpillar 3306 135 hk, 99 kW

Fartygets historia
M/F Elba byggdes år 1897 på varvet O A Brodins i Gävle. Fartyget hette i början av sin karriär Stadsgården 2 och trafikerade Stockholmsskärgård mellan Stadsgården och Alkärret på Djurgården. 1917 såldes hon till Västerås och döptes om till Elba. Trafiken blev då Västerås – Östra holmen – Elba – Västra holmen. 1926 förlängdes hon med 5 meter till 25,44 meter vid Ekensbergs varv i Stockholm.

1952 blev färjan motoriserad till dieseldrift av Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. Trafiken till Västra holmen lades ner 1970, men trafiken till och mellan Elba och Östra holmen finns kvar än idag.

M/S Havsörnen

M/S Havsörnen

M/S Havsörnen kryssar dagligen med passagerare från första maj till december genom Mälarens skärgård – till en rad olika destinationer. Fullständiga rättigheter finns i kiosk och servering.

Ombord finns bara fönsterbord – alla med vidunderligt Mälarpanorama. Båten är klimatsmart, miljögodkänd och anpassad för rörelsehindrade. Totalt kan 200 passagerare färdas med båten, varav 90 får sittplats inomhus, 35 på akterdäck och 42 på soldäck. Soldäcket har även egen bar.

Prestanda 
Kapacitet 200 passagerare. 90 sittplatser inomhus vid bord och 77 utomhus.
Anpassad för rörelsehindrade
Två toaletter
Miljögodkänd och klimatsmart
Toppfart 23 knop
Marschfart omkring 17 knop
Längd öa 29,0 meter
Största bredd 5,88 meter
Djupgående 1,40 meter
Maskineri 2 x Scania DI 12, 1 x Scania DSI 11 M
Effekt 1120 hk, 823 KW


Ur fartygets historia 
M/S Havsörnen ersatte år 2008 M/S Silvertärnan af Westerås. Ett byte som fyrdubblade antalet sittplatser. Havsörnen byggdes år 1965 på Gustavsson & Anderssons varv (Boghammar Marin) i Stockholm och gick fram till 2006 i trafik för Waxholmsbolaget i Stockholm.

Båten var bland de första snabbgående båtarna som Waxholmsbolaget i Stockholm lätt bygga och har nästan gått på alla stora linjer i Stockholms skärgård under sin karriär. 1972 byggdes fartyget om och förlängdes på Boghammar Marin. Sedan dess har fartyget renoverats flera gånger och dess nuvarande inredning och maskineri är från år 2001. De nya och renoverade motorerna gör båten klimatsmart och miljögodkänd.

SVV Gert Fylking

SVV Gert Fylking

Rederi Mälarstadens egen svävare går utmärkt att hyra för egna minnesrika Mälarupplevelser på isen vintertid. Svävaren är ett säkert sätt att uppleva vintern i skärgården.

Du passerar över öppet vatten, is och brutna farleder i isen med svävaren. Svävaren är godkänd för upp till 6 passagerare. Vi rekommenderar upp till 3 passagerare för maximal njutning. Fryser gör man kanske utomhus, men inte inne i svävaren där det är varmt, ombonat och skönt.

Prestanda
Kapacitet max 6 passagerare
Toppfart is 50 knop, vatten 25 knop
Längd öa 5,25 meter
Största bredd 2,55 meter
Lyfthöjd 0,3 meter
Maskineri Drivmotor 1 x Rover 120 hk, Lyftmotor 1 x Briggs & Stratton 20 hk

Ur fartygets historia
Svävaren “Gert Fylking” byggdes 2004 på engelsk licens hos Ivanoff Hovercraft i Stockholms skärgård. Modellen BBV6 har tillverkats i 80 exemplar som runt omkring i Sverige transporterar skärgårdsbor under vintersäsongen. Svävaren är utrustad med en separat lyftmotor för enklare och säkrare körning under alla förhållanden, såväl över bruten is som över vatten.

Vår svävare har den kände radioprofilen Gert Fylking som beskyddare och han har även döpt svävaren utanför Rix FM:s studio i Stockholm vintern 2008. Svävaren är fullt utrustad med moderna hjälpmedel som VHF, Radar och 10kW gångvärme. Det sistnämnda gör svävaren mycket trevlig under den kalla vinterperioden.
 

Buss

Buss

Vi kör ofta våra kryssningsgäster, grupper och företag med vår egen buss. Vi kan med andra ord hämta er för vidare transport till fartygen.

Buss Rederi Mälarstaden
Vi kör ofta våra kryssningsgäster, grupper och företag med vår egen buss. Vi kan med andra ord hämta er för vidare transport till fartygen. Det går även att boka bussen efter en aktivitet, där ni åker båt ena vägen och buss andra hållet.

Bussen fungerar också som transfer, t.ex. så far bussen runt och plockar upp kryssningsgäster till våra populära matkryssningar. Vid våra populära travkryssningar för bussen även resenärerna från Sundbyholms gästhamn till Sundbyholms Travbana.

Lite om bussens komfort
Luftkonditionering
44 sittplatser med bälten
Godkänd för 75 resenärer
ABS-bromsar
Bagageplats
Modell Volvo B10M – 60

M/S Nyproduktion

M/S Nyproduktion är rederiet absolut senaste tillskott och är ett nybygge (därav namnet) som byggs till säsongen 2017. En lättgodsbåt som används som turbåt och taxibåt på Mälaren. 
Byggår: 2017
Skrov längd: 9.85 m 
Total längd :10,0 m 
Bredd: 2,96 m 
Bogport bred: 2,10 m 
Passagerare: 14 st
Platser salong: 11 st
Platser ute: 4st
Vikt: 3 500 kg 
Fart: 35 knop
Maskiner: Outboard 2 X 200 HP   

B/B Bore

B/B Bore

Rederi Mälarstaden ansvarar över drift och bemanning av isbrytare/bogserbåt Bore af Westerås


Prestanda 
Längd 26,78 m
Bredd 7.97 m
Djupgående 3,90 m 
Brutto 155 
Motor Nohab 6cy 1260 hk 
Fartygets historia 
Bore byggdes till största delen av lärlingar på Öresundsvarvet för Landskrona stads hamnstyrelse 1962. Köptes 1980 av Västerås hamn och namnet förlängdes till Bore af Westerås. 

B/B Athos

B/B Athos

Rederi Mälarstaden ansvarar över drift och bemanning av isbrytare/bogserbåt Athos 

Prestanda 
Längd 25,55 m
Bredd 8,02 m
Djupgående 4,10 m 
Brutto 155 
Motor Nohab 6cy 1260 hk 

Fartygets historia
Athos byggdes 1960 på Gävle varv för Gävle stuveri. Köptes 1982 av Köpings hamn.