Skip to main content

Våra Fartyg

Vi har ett flertal fartyg i vår flotta, allt från passagerarfartygen M/S Havsörnen, M/S Kungsörnen och M/F Elba till mindre taxibåten M/S Örnungen. På vintern är det de isbrytande bogserbåtarna Anund och Athos som används. Vi har även en buss om man så önskar för att transporteras till och från hamnarna.

M/F Elba

M/F Elba

M/F Elba kallas i folkmun Elbafärjan och har tillhört bilden av sommaren på Mälarfjärdarna runt om Västerås sedan 1920-talet.

En klassisk och vacker båt som varje år för ut fyrtio- till sjuttiotusen öbor, semesterfirare, badgäster och turister till skärgården utanför Västerås. Det går utmärkt att chartra Elba-färjan för egna upplevelser före eller efter ordinarie turlisteturer. Att gifta sig ombord är en upplevelse att minnas livet igenom.

Prestanda
Kapacitet 262 passagerare
Toppfart 9 knop
Längd öa 25,44 meter
Största bredd 5,68 meter
Djupgående 1,80 meter
Brt/Nrt 71/21
Maskineri 1 x Caterpillar 3306 135 hk, 99 kW

Fartygets historia
M/F Elba byggdes år 1897 på varvet O A Brodins i Gävle. Fartyget hette i början av sin karriär Stadsgården 2 och trafikerade Stockholmsskärgård mellan Stadsgården och Alkärret på Djurgården. 1917 såldes hon till Västerås och döptes om till Elba. Trafiken blev då Västerås – Östra holmen – Elba – Västra holmen. 1926 förlängdes hon med 5 meter till 25,44 meter vid Ekensbergs varv i Stockholm.

1952 blev färjan motoriserad till dieseldrift av Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. Trafiken till Västra holmen lades ner 1970, men trafiken till och mellan Elba och Östra holmen finns kvar än idag.

M/S Havsörnen

M/S Havsörnen

M/S Havsörnen kryssar dagligen med passagerare från första maj till december genom Mälarens skärgård – till en rad olika destinationer. Fullständiga rättigheter finns i kiosk och servering.

Ombord finns bara fönsterbord – alla med vidunderligt Mälarpanorama. Båten är klimatsmart, miljögodkänd och anpassad för rörelsehindrade. Totalt kan 200 passagerare färdas med båten, varav 120 får sittplats inomhus och 42 på soldäck. Soldäcket har även egen bar.

Prestanda 
Kapacitet 200 passagerare. 115 sittplatser inomhus vid bord och 42 utomhus.
Anpassad för rörelsehindrade
Två toaletter
Miljögodkänd och klimatsmart
Toppfart 23 knop
Marschfart omkring 17 knop
Längd öa 29,0 meter
Största bredd 5,88 meter
Djupgående 1,40 meter
Maskineri 2 x Scania DI 12, 1 x Scania DSI 11 M
Effekt 1120 hk, 823 KW


Ur fartygets historia 
M/S Havsörnen ersatte år 2008 M/S Silvertärnan af Westerås. Ett byte som fyrdubblade antalet sittplatser. Havsörnen byggdes år 1965 på Gustavsson & Anderssons varv (Boghammar Marin) i Stockholm och gick fram till 2006 i trafik för Waxholmsbolaget i Stockholm.

Båten var bland de första snabbgående båtarna som Waxholmsbolaget i Stockholm lätt bygga och har nästan gått på alla stora linjer i Stockholms skärgård under sin karriär. 1972 byggdes fartyget om och förlängdes på Boghammar Marin. Sedan dess har fartyget renoverats flera gånger och dess nuvarande inredning och maskineri är från år 2001. De nya och renoverade motorerna gör båten klimatsmart och miljögodkänd. Hösten/vintern 2016/2017 renoverades fartyget rejält med inbyggd aktersalong, delvis ny inredning etc. 

M/S Kungsörnen

M/S Kungsörnen

Chartra M/S Kungsörnen "Räkbåten" med middag och underhållning ombord. Prova våra populära tretimmarskryssningar kvällstid.

Ombord finns bara fönsterbord – alla med vidunderligt Mälarpanorama i tre stora salonger. Totalt kan 200 passagerare färdas med båten, varav 150 får sittplats inomhus vid bord dessutom finns ett stort soldäck för total soldäcksnjutning. Fartyget är stort och rymligt med 3 stora salonger ombord. Fullständiga rättigheter. 

Prestanda 
Kapacitet 200 passagerare. 150 sittplatser inomhus vid bord, stort soldäck samt akterdäck. 
Tre toaletter
Toppfart 12 knop
Marschfart omkring 10 knop
Längd öa 35,16 meter
Största bredd 7,20 meter
Djupgående 2,90 meter
Maskineri 1 x Hedemora
Effekt 550 hk, 405 kW

Ur fartygets historia 
M/S Kungsörnen är Rederi Mälarstadens största passagerarfartyg med rymliga stora salonger, soldäck och egen barsalong ombord.

Levererad av Ullstein mekaniska verkstad i Norge som "Prinsessen" för trafik i Oslo. Kom 1989 till Stockholm för trafik i Sverige och Stockholms skärgård. Gick sedan i trafik i Stockholms skärgård, Mälaren och i Nyköpings skärgård. Renoverades i mitten av 1990 talet samt under 2014. Gick från 2014 till 2022 i Estland, Tallinn under namnet "Katharina" och kom våren 2022 till Mälaren och Rederi Mälarstaden. 

M/S Örnungen

M/S Örnungen

M/S Örnungen är rederiet absolut senaste tillskott och är ett nybygge som byggs till säsongen 2017. En lättgodsbåt som används som turbåt och taxibåt på Mälaren. 
Byggår: 2017

Skrov längd: 9.85 m 
Total längd :10,0 m 
Bredd: 2,96 m 
Bogport bred: 2,10 m 

Passagerare: 14 st
Platser salong: 11 st
Platser ute: 4st
Vikt: 3 500 kg 
Fart: 38 knop
Maskiner: Outboard 2 X 200 HP   

B/B Anund

B/B Anund

Rederi Mälarstaden ansvarar över drift och bemanning av isbrytare/bogserbåt Anund


Prestanda 
Längd 27,50 m
Bredd 8,13 m
Djupgående 4,80 m 
Brutto/BP 255/28t
Motor Nohab Polar 2640 hk 
Fartygets historia 
Byggdes för Helsingborgs Bogsering AB och Helsingborgs hamn 1976. Såldes 2017 till Finland och 2020 i trafik för Västerås och Köpings hamn. 

B/B Athos

B/B Athos

Rederi Mälarstaden ansvarar över drift och bemanning av isbrytare/bogserbåt Athos 

Prestanda 
Längd 25,55 m
Bredd 8,02 m
Djupgående 4,10 m 
Brutto 155 
Motor Nohab 6cy 1260 hk 

Fartygets historia
Athos byggdes 1960 på Gävle varv för Gävle stuveri. Köptes 1982 av Köpings hamn.